Jak co roku, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (European Banking Authority, EBA) opublikował zagregowane dane za 2022 rok ukazujące najlepiej zarabiających pracowników szeroko rozumianego sektora finansowego w państwach Unii Europejskiej. Wspomniane dane obejmują także wszystkich pracowników instytucji i unijnych oddziałów instytucji oraz firm inwestycyjnych z państw trzecich otrzymujących łączne wynagrodzenie w wysokości co najmniej jednego miliona EURO rocznie. Wskazany oblig spoczywający na Europejskim Urzędzie Nadzoru Bankowego polegający na gromadzeniu danych obejmujących najlepiej zarabiających pracowników wynika explicite z treści dwóch kluczowych dla sektora finansów unijnych dyrektyw. Po pierwsze, z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającej dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE. Po drugie zaś – z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającej dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE.

Organizacja wyspecjalizowana ONZ, jaką jest FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) przedstawiła w kwietniu tego roku alarmujące dane dotyczące poziomu głodu na świecie. Wskazuje ona, że w pięćdziesięciu dziewięciu krajach na świecie wciąż utrzymuje się wysoki poziom głodu. Z danych udostępnionych przez FAO wynika, że w minionym roku, blisko 282 miliony ludzi doświadczyło poważnego głodu (sic!) co wyraźnie świadczy o skali problemów związanych z problematyką bezpieczeństwa żywnościowego. Podkreślić trzeba, że najczęściej tak media, jak i badacze koncentrują się na zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem – zarówno narodowym, jak i międzynarodowym.

Zdaniem Ministra Klimatu i Środowiska, skutki kryzysu energetycznego spowodowanego w szczególności wojną na Ukrainie, wciąż są odczuwalne dla odbiorców energii, zarówno w Polsce, jak i w pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Zauważalna w ostatnim półroczu stabilizacja cen energii, w dalszym ciągu nie spowodowała powrotu do wcześniejszych wartości. Stąd też w pierwszej połowie zeszłego roku, parlament przyjął Ustawę z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2760). W powszechnym przekonaniu, również ustawodawcy, planowane odstępowanie od różnych form wsparcia odbiorców energii elektrycznej nie może przyjąć charakteru nagłego i wymaga w dalszym ciągu utrzymywania pewnych form ochrony, zwłaszcza zaś dla gospodarstw domowych. Dlatego też Minister Klimatu i Środowiska koordynuje obecnie z ramienia Rady Ministrów prace nad projektem Ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, której zasadniczym celem ma być ,,zmodyfikowanych działań osłonowych dla energii elektrycznej i paliw gazowych". Aktualnie nad projektem pracuje Stały Komitet Rady Ministrów.

Minister Rozwoju i Technologii jako podmiot odpowiedzialny, a zarazem wnioskodawca, opublikował projekt Ustawy o „kredycie mieszkaniowym #naStart”. Podjęcie prac nad aktem prawnym związanym ze sferą kredytów mieszkaniowych, to swoista emanacja konieczności odniesienia się przez Radę Ministrów do problematyki stosowanych dotychczas instrumentów polityki mieszkaniowej w postaci bezpiecznego kredytu 2% i rodzinnego kredytu mieszkaniowego.

Pierwsze z wymienionych narzędzi ustanowione zostało w drodze Ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1114). Funkcjonuje on na rynku od lipca 2023 roku. O znaczeniu tej formy wsparcia kredytobiorców świadczą liczby - do końca poprzedniego roku kalendarzowego zawarto łącznie ponad 57 tysięcy umów kredytowych o wartości blisko 24 miliardów złotych. Średnia zaś kwota udzielonego kredytu wynosiła około 400 tysięcy złotych. Ponad 3/4 spośród tych kredytów udzielonych została na okres spłaty dłuższy aniżeli dwadzieścia pięć lat. W ocenie wnioskodawcy, o sukcesie tej formy wsparcia - zwłaszcza wśród jednoosobowych gospodarstw domowych świadczy fakt, iż przyczynił się on do wzrostu - tak popytu na kredyty mieszkaniowe, jak i popytu na mieszkania. W rezultacie doszło do dalszego wzrostu cen mieszkań na rynku pierwotnym i wtórnym.

Wraz z początkiem kwietnia Komitet do Spraw Europejskich – urząd mający za zadanie koordynowanie prac związanych z obecnością Polski w strukturach Unii Europejskiej, kontynuuje prace legislacyjne nad projektem Ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów. Organem odpowiedzialnym za prace nad tym aktem prawnym jest Minister Finansów. Wspomniana ustawa ma implementować do krajowego porządku prawnego treść szczególnie istotnej dla sektora finansowego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2167 z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów oraz w sprawie zmiany dyrektyw 2008/48/WE i 2014/17/UE.