Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (The European Securities and Markets Authority), Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (The European Insurance and Occupational Pensions Authority) oraz Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (The European Banking Authority) współtworzące razem Europejski System Nadzoru Finansowego, w wydanym sprawozdaniu odniosły się do stosowania ich wytycznych dotyczących rozpatrywania skarg. Celem opracowania było przedstawienie analizy, w jakim stopniu wytyczne wymienionych organów były implementowane i stosowane w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. Zdaniem wspólnego Komitetu europejskich organów nadzoru, wydawanie wytycznych przyczyniło się do wprowadzenia jednolitego podejścia dla rozpatrywania skarg, co bezpośrednio przyczyniło się do wypracowania spójnych standardów w sektorach bankowym, ubezpieczeniowymi papierów wartościowych.

31 marca ARiMR rozpoczęło się przyjmowanie wniosków w ramach dwóch poddziałań finansowanych z budżetu PROW 2014-2020. O bezzwrotną premię mogą ubiegać się młodzi rolnicy, a także osoby zainteresowane restrukturyzowaniem małych gospodarstw. Wnioski można składać przez najbliższe dwa miesiące, czyli do 29 maja 2021 roku.

Od 29 marca do 12 maja ARiMR będzie przyjmować wnioski o pomoc w ramach działania "Współpraca" na tworzenie krótkich łańcuchów dostaw.

W dniu dzisiejszym, podczas posiedzenia izby wyższej, senatorowie rozpatrzą Ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw. Na etapie prac parlamentarnych organem upoważnionym do reprezentowania stanowiska Rady Ministrów jest Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej. Przypomnieć należy również, że wnioskodawcą wspomnianego aktu prawnego jest Rada Ministrów. W trakcie 22 posiedzenia izby tej kadencji Senat rozpatrzy ustawę, której zasadniczym celem jest umożliwienie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającej dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE. Ustawa nowelizująca ma również zapewnić wdrożenie do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE.

W najbliższym tygodniu, w dniach 24-26 marca br. podczas 22 posiedzenia Senatu RP X kadencji zostanie poddany drugiemu czytaniu senacki projekt ustawy o Agencji Spójności i Rozwoju. Zdaniem dwudziestu ośmiu senatorów, wnioskodawców projektu, utworzenie Agencji Spójności i Rozwoju umożliwi zapewnienie przejrzystego i uczciwego sposobu podział środków finansowych z funduszy Unii Europejskiej. Nowa agencja, która miałaby znajdować się w strukturze administracji miałaby wykonywać zadania z zakresu zarządzania niektórymi funduszami Unii Europejskiej. Zdaniem wnioskodawców, dla efektywnego zarządzania i wydawania środków finansowych pochodzących z budżetu Unii, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Polski, niezbędne jest zapewnienie współpracy administracji rządowej i samorządowej.

Podkategorie

Z dniem 14 kwietnia mija termin zgłaszania uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie funkcjonowania systemu płatności. Podstawę prawną do wydania wskazanego projektu rozporządzenia stanowi art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami ( Dz. U. 2018 poz. 145, z późn. zm.). Omawiany projekt rozporządzenia zastąpić ma, z chwilą podpisania przez Ministra Finansów, obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie funkcjonowania systemu płatności (Dz. U. poz. 1060).

         W oparciu o definicję ustawową zawartą w art. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami przypomnieć należy, że ustawodawca za system płatności uważa podlegające prawu polskiemu prawne powiązania pomiędzy co najmniej trzema instytucjami, w tym co najmniej jedną
z instytucji, o których mowa w art. 1 pkt 5 lit. a–d przytoczonej wyżej ustawy,- (tj. Narodowy Bank Polski, bank centralny innego państwa, bank krajowy, oddział banku zagranicznego, instytucja kredytowa oraz oddział instytucji kredytowej w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Prawo bankowe (Dz.U. z 2017r. poz. 1876), spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa oraz Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa w rozumieniu ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych [Dz.U. z 2017r. poz. 2065],  firma inwestycyjna w rozumieniu art.3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1768) lub co stanowi art. 1 lit. h wspomnianej ustawy

- (tj. organ władzy publicznej) ,z wyłączeniem uczestnika pośredniego, w ramach których obowiązują wspólne dla tych uczestników zasady przeprowadzania  rozliczeń  lub  realizacji  ich  zleceń rozrachunku […].

         Potrzeba wydania nowego Rozporządzenia w sprawie funkcjonowania systemu płatności wynika z treści przepisu art. 219 Ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 650). We wskazanym artykule zawarto, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. z 2018 r. poz. 145, z późn. zm., dalej jako „ustawa
o ostateczności rozrachunku") zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 19b w nowym brzmieniu, nie dłużej wszakże niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie wspomnianej ustawy. Wydanie nowego aktu prawnego winno nastąpić najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2019 r.

         Powodem wydania nowej regulacji jest wprowadzenie zmiany zarówno do przepisów delegujących do wydania rozporządzenia oraz w treści Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku
w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.
Polegają one na zastąpieniu wymogu uzyskania zgody jako jednej z form reglamentacji działalności gospodarczej koniecznością uzyskania zezwolenia, która została wprowadzona, obowiązującą od 30 kwietnia 2018 r., ustawą z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646). W § 1 projektu rozporządzenia zastąpiono słowo „zgoda” wyrazem „zezwolenie” względem decyzji wydawanych przez Prezesa NBP w odniesieniu do systemów płatności.

  • 1 projektu stanowi, że: Rozporządzenie określa:

1) kryteria oceny zasad funkcjonowania systemu płatności;

2) szczegółowy zakres informacji i danych oraz rodzaj dokumentów dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności;

3) szczegółowy zakres informacji i danych, o których mowa w art. 17b i art. 18 ust. 6a ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, zwanej dalej „ustawą”.

         W § 2 omawianego projektu zawarto wytyczne, którymi kieruje się Prezes Narodowego Banku Polskiego przy dokonywaniu oceny zasad funkcjonowania systemu płatności. Zwrócić należy zwłaszcza uwagę, iż zasady funkcjonowania systemu płatności powinny odpowiednio regulować kwestie zarządzania różnymi rodzajami ryzyka, jakie mogą występować w związku z funkcjonowaniem systemu płatności oraz zapewniać przejrzystość, rzetelność i skuteczność zarządzania system płatności. W § 3 zawarto rozbudowany wykaz dokumentów i informacji, które muszą być dołączone do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności.

         Zgodnie z projektem, rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 30 kwietnia br.