Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.

                 

Pod koniec sierpnia, Komisja Europejska oceniła, że w 2020 roku pomimo wyzwań związanych z pandemią wywołaną wirusem COVID-19, system ochrony unijnych przedsiębiorstw przed nieuczciwymi praktykami handlowymi wykazał swoją efektywność. Wspomniany system ochrony stanowi istotny element nowej strategii handlowej Komisji Europejskiej, której istotą jest zdecydowanie większa asertywność w zakresie obrony interesów handlowych przedsiębiorstw z obszaru Unii Europejskiej. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, w tym subsydiowanym przez państwa trzecie przywozem, realizowane jest obecnie za pomocą ponad stu pięćdziesięciu środków ochrony handlu. We wskazanej liczbie mieści się m.in. 128 środków antydumpingowych i 19 przeciwdziałających subsydiom.

            Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że największa liczba unijnych środków ochrony handlu dotyczy przywozu dóbr z takich krajów, jak: Chiny 99 środków, Federacja Rosyjska - 9 środków, Indie - 7 środków oraz Stany Zjednoczone - 6 środków. W minionym roku Komisja nałożyła również cła wyrównawcze na produkty względem których państwa trzecie stosowały transgraniczne wsparcie finansowe.

            Działania podejmowane w obszarze ochrony europejskiego handlu przez Komisję Europejską nie ograniczały się jedynie do wprowadzania i nadzorowania środków przeciwdziałających nieuczciwym praktykom handlowym, ale dotyczyły również obrony i wsparcia eksporterów z Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że w państwach trzecich unijni przedsiębiorcy zetknęli się w 2020 roku z rekordową dużą liczbę środków ochrony handlu, zanotowano bowiem wdrożenie aż 178 środków. Wielokrotnie działania podejmowane przez Komisję na rzecz europejskich przedsiębiorców doprowadziły do wykazania oczywistych niespójności prawnych oraz błędów proceduralnych. W procesie monitorowania wdrożonych środków w 2020 roku uczestniczył również Europejski urząd ds. zwalczania nadużyć finansowych (OLAF). Nie bez znaczenia dla skuteczności działań podejmowanych przez Komisję Europejską pozostaje możliwość rozstrzygania ewentualnych sporów handlowych na linii Unia Europejska – państwo trzecie na forum Światowej Organizacji Handlu. Obecnie toczą się na forum tej organizacji dwa postępowania ugodowe, które zostały wszczęte z inicjatywy Unii Europejskiej – jedno dotyczy Kolumbii, drugie zaś Stanów Zjednoczonych. Obydwa dotyczą sektora spożywczego.

        Podkreślić trzeba, że miniony rok ze względu na pandemię stanowił wyzwanie dla systemu kontroli przeprowadzanych przez Komisję Europejską. Łącznie przeprowadzono w 2020 roku 26 kontroli na miejscu oraz 83 kontrole zdalne. W związku z realizowanymi działaniami nadzorczymi w obszarze zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, Komisja Europejska może prowadzić monitoring tendencji występujących w obszarze importu towarów do państw Unii. Jest on realizowanych w dwóch formach: uprzedniej i retrospektywnej. Akcentuje się także znaczenie działań dotyczących ochrony handlu w kontekście konieczności ułatwienia sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw zarówno działalności na rynku europejskim, jak i na obszarze państw trzecich. Biorąc pod uwagę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw w największym stopniu potrzebuje ochrony, w bieżącym roku zostanie wdrożony specjalny pakiet informacyjny, którego zadaniem będzie poinformowanie przedsiębiorstw w jaki sposób mogą  ochronić się przed stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych.